Gepost door: Erik | 14 augustus 2010

Programmeersnipper 13: Vervang hinderlijke taalpatronen: Hoe werkt dat?

P. sprak me onlangs op café aan. “Ik geloof eigenlijk niet dat je door dingen anders te zeggen, je zoveel verschil kan maken. Het is toch maar spelen met woorden”.
Ik ken de man een beetje, althans zijn beroep en welke sport hij beoefent. Dus er zijn analogieën genoeg om uit te leggen dat inzicht vaakt groeit door dingen te doen. Inzicht dat je na een tijdje  integreert als het je iets waardevols oplevert, tot het een deel wordt van jezelf. Voorbeelden bij bosjes van virtuozen in de muziek die geen noot kunnen lezen. Bijna trapte ik in één van mijn valkuilen om te gaan onderwijzen over hoe ik denk en meen te weten dat het werkt.

Ik gooide het over een andere boeg: “P., bedoel je dat je mijn snippers leest? Dat vind ik erg fijn om weten”.  “Ja, ik zie  je Tweets en dan klik ik op de link. Ik heb de snippers allemaal gelezen, meerdere keren. Ze zijn wel erg kort en soms moet ik je grote gedachtensprongen erin proberen te volgen en dat is niet makkelijk. Ik geloof er niet echt in maar ik blijf ze wel volgen” zei P.
“Dank je. Ik vind dat wel fijn dat je ze meerdere keren leest, erover wil nadenken en ze in de toekomst gaat blijven lezen. Wat bedoel je met ‘grote gedachtensprongen’?”
“Wel, je snippers zijn zo kort dat je wel grote sprongen moet maken. Soms lijkt het alsof je niet wil dat de mensen het meteen begrijpen”.
“Noem eens een voorbeeld?”.
“Euh…. hmmm… euh… Ik herinner er me momenteel geen. Ik zal ze nog eens moeten lezen”.
“Wil je dat doen?  Voel je nu niet verplicht, he”.
“Ik voel me niet verplicht, helemaal niet. Ik doe dat heel graag en misschien kom ik er dan achter hoe het werkt.”
“Hoe belangrijk is het voor jou om te weten hoe het werkt?”
“Wel, als ik het doorheb, dan kan ik het beter gebruiken”.

Ik bestelde het volgende rondje. Wat een cadeau!

*Gesprek na verificatie met toestemming weergegeven.


Geef een reactie

Categorieën

